Header image Cruise naar Noorwegen

HOME ::

Noorwegen

De Vikingsaga

Even met de trein naar Rotterdam en vervolgens met de metro naar de cruise terminal. Onze reis was begonnen. Na het inchecken even de kamer controleren en toen naar het Lidodek om te lunchen.
Terwijl we daar bij het raam zaten, vertrok de ms Rotterdam. Langzaam voer hij langs de oude ss Rotterdam de Nieuwe Maas op om via de Nieuwe Waterweg de Noordzee op te varen. Daar werd de loods gelost en toen was het opstomen naar Oslo, onze eerste stop.

De oude omgebouwde Rotterdam

De loods is van boord

Na een dag en een nacht varen kwamen we daar aan. Onze plannen hadden we al klaar. Meer dan veertig jaar geleden hadden we al wat dingen bezocht en die wilden we nu weer zien. We liepen over de kade naar de veerboot die ons naar het schiereiland zou brengen waar het Vikingmuseum en het Kontiki museum waren gelegen.

Vanaf de boot in Oslo uitkijkend over de Oslofjord

Lucia houdt de plattegrond van Oslo voor haar gezicht

Dit prachtige schip werd net afgemeerd

Deze jongen verwelkomde ons in Oslo

Gelukkig mochten we met hem op de foto

Na het aanleggen van de veerboot was het een kwartiertje lopen naar het Vikingsmuseum. Daar zagen we de Vikingschepen die ooit waren opgegraven. Deze schepen zijn niet zo groot en waren de graven van belangrijke Noormannen in hun tijd. Een echt gebruikt Vikingschip vind je in Kopenhagen. Ze waren heel groot want er moesten veel mensen op, proviand, water, wapens en soms zelfs paarden en strijdwagens of sleden.

Achter in de zaal staat de houten tent die achter de mast werd geplaatst om de overledenen in op te baren

Een strijdwagen

Een slede

Het roer

De Vikingen bevoeren de zeeen al in 750 na Christus tot ver na 1100. De schepen waren, snel, wendbaar en heel sterk. De Vikingen waren goede zeelui en hadden Noord en Zuid Amerika al bereikt ver voor Columbus dat deed.
Vervolgens togen we naar het Kontiki museum. Daar zijn de Ra II en de Kontiki tentoongesteld.
De Kontiki is een heel groot vlot van balsahout en touwen met een hut erop en natuurlijk een roer en een dubbele mast. Thor Heyerdahl wilde bewijzen dat mensen uit Zuid Amerika en Polynesie al contact met elkaar hadden gehad wat bij latere onderzoeken ook bleek. Beelden uit Peru en Polynesie leken sprekend op elkaar. Verder wilde hij bewijzen dat mensen van verschillende origine goed met elkaar konden samenwerken. De Kontiki vertrok in 1947.
Met plaatselijke materialen werd het vlot gebouwd. Deskundigen zeiden dat het vlot na 14 dagen uit elkaar zou vallen omdat de touwen elkaar dan losgeschuurd zouden hebben. In de Humboldtstroom in het wildste gedeelte van de Pacific zou het vlot nooit houden. Toen het vlot in het ruwe gedeelte terecht kwam hoorden ze wel de balken en palen van het vlot kraken en werken maar het hield. Later bleek dat de touwen geulen in het zachte balsahout geschuurd hadden en dat daardoor het vlot intact was gebleven.

De voorkant van de Kontiki liep uit in een punt

Hier sliepen ze en zochten bescherming tegen het weer

De route die hij voer zonder verstand van nautica

De achterkant; de balken zijn goed te zien

Onderweg vloog er nog een bemanningslid overboord. Hij was een atletische zwemmer maar hij redde het niet. Een van de anderen greep een touw en een reddingsboei en zwom hem tegemoet. Ze bereikten elkaar en werden aan boord getrokken. Het vlot was niet zo wendbaar en ze hadden nooit naar hem toe kunnen varen. Toen ze in Polynesie aankwamen, voeren ze verschillende eilanden voorbij omdat ze niet konden sturen. Het vlot voer toen recht op een scherp koraalrif van een van de eilanden af en botste erop. De bemanning werd overboord geslagen maar ze hadden de belangrijkste spullen goed ingepakt en alles en iedereen werd gered.
Het is eigenlijk wonderlijk dat hij dit deed want hij was eigenlijk bang voor water en een heel slechte zwemmer. Toch ging hij later weer verder met boot experimenten. Hij bouwde op gegeven moment de Ra II waarmee hij wilde bewijzen dat de met papyrus boten heel ver kon varen. Ook daarvan zeiden deskundigen dat de boot na 14 dagen uit elkaar zou vallen. Ze hadden ongelijk want in 1975 vertrok de enorme van papyrus gemaakte boot, de Ra II, en voer de Atlantische Oceaan over.

De Ra 2 waarmee Thor Heyerdahl de Atlantische Oceaan over voer

Het was best een groot schip

De veerboot bracht ons terug naar de haven en we pakten de tram naar het meer dan 100 jaar oude Vigelandpark. Het is niet lang geleden allemaal gerestaureerd en het ziet er weer fantastisch uit. Toen ik de beelden van het park zag, dacht ik dat ze pure menselijke, natuurlijke emotie uitdrukten, zoals blijdschap, verbondenheid, boosheid, verliefdheid, liefde en ga zo maar door. Daarom zijn de beelden ook naakt. Navraag leerde ons echter dat de beelden naakt waren om ze tijdloos te maken. Vigeland had wel alles ontworpen en getekend aar niet alles zelf gemaakt. Over de betekenis is nooit veel bekend geworden. Het is wat het is en wat jij erbij denkt. Maar goed, wat ik dacht, is het voor mij en het was indrukwekkend, uit het leven gegrepen.
Hieronder een impressie van de beelden in het Vigelund park.

's Avonds gingen we in het theater de voorstelling van een Nederlandse goochelaar bijwonen. Hij was ook ontzettend grappig. Op gegeven moment werd mij gevraagd hem te assisteren. Ik had echt geen aanstoot gegeven. Het zal wel aan het Holland Triathlon t-shirt gelegen hebben. Ik vond het leuk en ik hoorde dat veel mensen dachten dat het doorgestoken kaart was.

De volgende ochtend lagen we aan de kade van Kristiansand. We gingen op zoek naar de oude dorpskern. Het was wel leuk om te zien maar niet de dorpskern zoals wij die ons hadden voorgesteld. Veel onderhoud zal het wel vergen met al dat hout.

De Rotterdam verlaat Oslo en vaart langs de oude vuurtoren (nu restaurant) in de Oslofjord

De visafslag in Kristiansand

De meeste huizen zijn wit

Auto’s zijn niet meer weg te denken

Ook al is het mooi begroeid

Dit is nog authentiek

En het ziet er mooi uit

Op dit moment maakt de ms Rotterdam zich los van de kade om naar Stavanger te varen. Morgenochtend kunnen we daar van boord en zullen dan op zoek gaan naar de Preekstoel, een hoge rots die over de fjord uitkijkt.

De mensen wonen hier graag

Vanmorgen waren we al vroeg in Stavanger afgemeerd. Wij waren iets minder vroeg en het bleek dat het niet mogelijk was om de Preekstoel te bezoeken. De Preekstoel is een rots, 640 m boven de fjord met een platform van 25m x 25m

De Preekstoel van bovenaf gezien

We moesten eerst met de veerpont, dan met de bus en vervolgens zo’n 2,5 uur klimmen om boven op de Preekstoel te komen. We zouden niet op tijd terug zijn en de boot missen. We besloten met een boot een sightseeing toer door de Lysefjord te nemen. Lyse betekent licht en waarschijnlijk komt de naam van het lichtgekleurde graniet in de fjord.
Het zou een trip van drie uur worden. Onderweg stopten we nog even om zeehonden te bekijken waarvan er enige honderden in de fjord voorkomen. Niet lang daarna kamen we in een beschermde haven met boerderijen op de berghellingen. Daar was ook een rots die een versteende trol moest voorstellen. Deze trol was verliefd geworden en boven de grond gekomen waardoor hij versteende. Ik kon in de verste verte geen gelijkenis met een trol herkennen; in de spiegel zie ik een grotere gelijkenis.

Een zeehond ligt te zonnen op de rots en de rest speelt in het water

Beschermde haven met links de versteende trol

Toen weer verder door prachtige rauwe natuur. Op gegeven moment voeren we op een inham aan met een paar grotten. Tegelijkertijd klonk door de luidsprekers een stuk van Edvard Grieg, “In de grotten van de bergkoning” uit de suite van Peer Gynt. Ik dacht dat Grieg hier inspiratie had opgedaan om het stuk te componeren maar bij navraag bleek het te gaan om grotten waar enige mannen zich verstopt hadden voor de politie. Zij waren gevlucht omdat ze belastingschuld hadden.

Ietwat links op de foto zie je de grotten

Onderweg werden nog wat berggeiten gevoerd en toen kwamen we bij de Preekstoel. Nu begreep ik waarom deze rots Preekstoel heet. Hij is volkomen door de natuur gevormd, ongelofelijk. Je ziet er niet aan af dat het daar 640 meter hoog is.

De geiten kwamen al aanlopen, ze wisten da er eten aankwam

Je ziet heel goed de vorm van een preekstoel

Inmiddels waren we bijna op de helft van de Lysefjord waar een paar eenzame kanoers hun peddels in het water staken en rustig voortbewogen. Even later stopte de boot bij een waterval. Om aan te tonen dat het zuiver water was, werd er een emmer gevuld waar mensen een bekertje uit konden drinken.
We waren al twee uur onderweg en de terugtocht werd ingezet. Dat ging heel snel want in een uur waren we weer terug waarbij we onderweg nog wat kleinere cruiseschepen tegenkwamen die klein genoeg waren om de fjord in te varen onder de bruggen door.

Eenzame kanoers in de immense fjord

Lucia kijkt toe bij de waterval

De emmer drinkwater wordt gevuld

Toen we weer terug waren in Stavanger gingen we verder op verkenning uit. Stavanger is nu de op drie of vier na grootste stad van Noorwegen en de oliehoofstad van het land. Uit het vissers- en arbeidersverleden waren nog wel overblijfselen in de vorm van het oude centrum en daar togen we naar op weg. Dit was heel leuk om te zien en we mochten ook een oud arbeidershuisje in met het bekende hokje met het hartje in de deur buiten het huis.

Goed onderhouden en prachtig versierd met bloemen

Ook de straat is antiek want je loopt op kinderkopkeitjes

Een scootmobiel is hier lastig

Prachtige tuin tussen twee huizen

Vanuit de kamer met een buiskachel loopt Lucia de slaapkamer in

Slaapkamer meet bedden en een wieg

In de keuken staat wat moderne apparatuur,  je kon er ook een kopje koffie kopen

Tja, zo ging dat vroeger

Daarna was het weer tijd om naar het schip te gaan. Om half vier moesten we weer aan boord zijn want het was nog een eindje varen naar Flam. Morgenochtend vroeg moet het schip eerst gewogen worden voordat het mag aanmeren. Dit moet een keer in de vijf jaar. Ze varen er met een bootje omheen en meten hoever het schip boven de waterlijn uitsteekt. Dat duurt ongeveer een half uur. “Hoe werkt dat dan?”, vroegen de mensen bij ons aan tafel toen ze het door de intercom hoorden vertellen door de kapitein. Ik vroeg wat er zou gebeuren als je een leeg blikje in het water zou laten drijven en er dan wat instopte Ze vertelden dat het blikje dan dieper in het water zou zakken. Hoe meer in het blikje, hoe dieper hij zakt. Op het schip staan streepjes met de diepte erbij. Bij elke streepje hebben ze ooit uitgerekend hoe zwaar het schip is als hij zo diep ligt en toen een van hen doorvroeg, heb ik de wet van Archimedes uitgelegd waarop dit alles gebaseerd is.
Daarna was het tijd om naar het theater te gaan om een schitterende voorstelling bij te wonen.
Morgen naar Flam om een ritje te maken met de beroemde spoorlijn.

We zijn aangemeerd in Flam. Het is een klein plaatsje met ongeveer 500 inwoners. Op de foto kun je wel zien hoe klein het is. Er zijn nog wat verspreide kleine groepen huisjes hier en daar in het achterland. Flam ligt in het Flamdal aan het einde van de Aurlandsfjord. Dit is een zijtak van de Sognefjord, de langste fjord ter wereld.

Flam

Het eind van de Aurlandsfjord

Na het ontbijt was het verzamelen voor een ritje met de beroemde Flam spoorlijn. Met de aanleg werd begonnen in 1923 en duurde 20 jaar. De lijn is 20 km lang en je gaat onderweg door 20 tunnels. Aanvoer van materialen geschiedde per boot via de Sognefjord. Nergens ter wereld rijden de treinen een steilere route dan deze spoorlijn. Dat natuur is hier al van een waanzinnige schoonheid dus we waren benieuwd hoe spectaculair deze rit van een uur zou zijn.
Het was inderdaad een prachtige rit al merk je niets van de steile hellingen van 1:18. Het uitzicht is echter formidabel met besneeuwde toppen op de achtergrond en boerderijen tegen de bergwand aangeplakt. Wilde riviertjes, gevuld door de vele watervallen, doorsnijden het ruige berglandschap. Onderweg stopte de trein een keer op een dubbel spoor om de tegemoetkomende trein de gelegenheid te geven om naar beneden te rijden.

Langs boerderijtjes op de berghelling

Er is genoeg water

Ook een manier om je fiets te stallen

Prachtige landschappen wisselen elkaar af

Overal uitbundige begroeiing

Dus ook boerderijen

Maar ook heel ruig landschap

We naderen een van de 20 tunnels

Niet lang daarna was er een stop bij een waterval. Daar mocht je uitstappen om te filmen en te fotograferen. Tot onze grote verrassing klonken plotseling de klanken van geheimzinnige Noorse muziek en kwamen er danseressen tevoorschijn om te dansen met op de achtergrond een ruine en de waterval. Het was geweldig. Daarna verder naar Myrdal om even later weer dezelfde route naar beneden te nemen.

De grote waterval

De muziek begon

De danseressen deden een soort druidendans

Dansen op de aanwezige ruine

Indrukwekkend om te zien met de machtige waterval op de achtergrond

In de haven van Flam bezochten we nog even het spoorwegmuseum en wandelden wat rond. Voor die korte tijd was er niet veel te beleven en terwijl Lucia de winkeltjes verkende, zat ik heerlijk op een bankje van de warme zon te genieten.

Een restaurant met op de voorgrond een oude dode boom

In de boom prachtige maskers uitgesneden

Het restaurant zag er gezellig uit

Om 16.00 uur werden de trossen losgemaakt en vertrokken we op een tocht door de indrukwekkende fjorden die op sommige plaatsen wel meer dan 800 m diep zijn. Een vuistregel is dat het net zo diep is als de bergen daar hoog zijn. Ze zijn in de laatste tijd uitgesleten door het ijs. Er lag in die tijd een pak ijs dat wel 2000m dik was. Het schip lag met de voorsteven naar het einde van de fjord gericht en moest eerst draaien alvorens we konden wegvaren. Dat ging maar net en we lieten Flam achter ons. Binnenkort worden wegen en spoorlijn afgesloten vanwege de sneeuw. Het plaatsje is dan alleen nog maar bereikbaar per boot. Het water bevriest er niet want de Golfstroom brengt relatief warm water langs de kust van Noorwegen (en langs die van Nederland).

We laten Flam achter ons

De Aurlandsfjord uit, richting Sognefjord

Deze  boerderijen dateren van 1800

Het dak van het zwembad was open, zo mooi was het weer

De boerderijen hier links zijn beroemd geworden. Ze liggen op 300 m hoogte liggen (wat je niet zou zeggen) en er hing een ladder om ze te bereiken. Een van de boeren haalde de ladder weg. Ik dacht dat hij ladderzat was maar niets was minder waar. Op de boerderij was wel elektriciteit aangelegd maar hij wilde geen belasting betalen. Om te voorkomen dat de ambtenaren of de politie bij hem konden komen, haalde hij de ladder weg.

Na zeven uur varen bereikten we de open zee waar de loods gelost werd en het schip zette koers naar Rotterdam.
Op vrijdagmorgen waren we uitgenodigd voor een brunch met de kapitein en andere staf. Bij de brunch zaten we aan tafel met andere Nederlanders. Toen we zaten zei een van de dames dat ze Lucia ergens van kende. Ze vroeg of wij niet twee jaar geleden met de Statendam door het Panamakanaal gevaren waren. Hoe is het mogelijk dat ze dit nog wist!
Om half twee meldden we ons in het atrium. Lucia had zich als ex kankerpatient aangemeld om 5 km te gaan lopen en had $20 gestort ten bate van verschillende kankerfondsen. Een hele groep stond klaar om mee te lopen in het verstrekte t-shirt met de HAL opdruk en aan de achterkant “On deck for a cause”. Ik liep als haar supporter met haar mee. Na afloop werden we met applaus verwelkomd.

Even een groepsfoto

Het lint bij de start wordt doorgeknipt

En wandelen maar

De kielzog van het schip

Toen we terug liepen naar onze hut zagen we de kaarsrechte kielzog van het schip dat onverstoorbaar zijn weg naar Rotterdam vervolgde.