Header image Verenigde Staten

Lucia en Phillip de Graaff
  HOME ::

Verenigde Staten 1

Op naar het Wilde Westen.

Het is weer zover. Na even een poosje gewerkt te hebben, is het weer tijd voor een reisje; we gaan het oude “wilde westen” onveilig maken. Onze eerste stop zal in Las Vegas zijn.
Het vliegtuig zou om 8 uur vertrekken en dat betekent dat je ergens tussen 5 en 6 uur op Schiphol moet zijn. Normaal gesproken gaan we met de trein maar om dan op tijd aan te komen kon wel eens tricky worden. Daarom besloten we een hotel te nemen waar we de auto tegen een kleine vergoeding konden laten staan. Onze vakantie begon dus al maandagavond toen we naar het hotel vertrokken. Natuurlijk stonden we eerst in het verkeerde hotel maar toen alles geregeld was, konden we naar onze kamer. Nog even tv kijken en toen vroeg naar bed. Om half vijf moesten we er uit om de shuttle van zeven over vijf te halen. Je slaapt niet zo geweldig en dan nog zo kort maar we waren in ieder geval op tijd. Toen we door de douane heen waren, genoten we van een lekker ontbijtje waarna we naar de incheckbalie togen.
Op dit moment van schrijven hangen we al zo’n half uurtje in de lucht met nog 10 uur te gaan naar Las Vegas. Ze komen nu langs met drinken. Dat zullen we eerst even nuttigen  en daarna maar even proberen een tuk te maken om de verloren slaap van de afgelopen nacht enigszins in te halen. Ik ben benieuwd naar het weer als we landen.
Nou, je ziet het, we zijn geland en het is 25 graden. Daar loop ik dan met mijn Nederlandse kleding.

1 We moesten nog een poosje wachten op mensen die helemaal niet eens in het vliegtuig waren gestapt maar toen stapten we onze bus in om te beginnen aan een tour door Las Vegas en natuurlijk vooral over de beroemde strip met zijn vele bezienswaardigheden.
Niet lang daarna reden we Las Vegas binnen en begon de tour pas echt.

De bus stopte natuurlijk bij dit wereldberoemde bord waar veel foto’s worden gemaakt.

Onderweg zagen we hotels met duizenden kamers. Een hotel heeft zelfs 8000 kamers
Macau (bij Hong Kong) is Las Vegas voorbijgestreefd als eerste gokstad in de wereld maar als je dit allemaal ziet in vergelijking tot Macau zou je dat echt niet zeggen.

3 Op gegeven moment gingen we hotel The Venetian bezichtigen. Geweldig zoals dat gemaakt is, net Venetië tot de plafondschilderingen en gondels aan toe. Natuurlijk zijn er de nodige gokmachines waarvan je op de linker foto een piepklein stukje ziet. 4
5 “Buiten” was een voorstelling aan de gang terwijl de hemel er bewolkt en blauw uit zag. Maar zelfs die hemel is nagemaakt 6
7   8

Het plein was bestraat met geglazuurde tegels die zo glommen dat het net leek of het geregend had. De mooie Venetiaanse bruggen ontbraken natuurlijk niet waaronder  “De brug der Zuchten”.

We moesten de bus weer in om verder over de “Strip” te rijden. De Strip, zo heet de weg waarlangs alle gokhotels liggen. De mooiste bouwsels en replica’s zijn daar te vinden, een piramide, het vrijheidsbeeld de Arc de Triomphe en de Eiffeltoren. Verder zag je onderweg nog vele kerkjes waar je binnen 24 uur kunt trouwen met “Elvis” erbij. Per dag worden er meer dan 300 huwelijken gesloten in Las Vegas.

12Een monorail ontbrak ook niet.

De stad is ooit in de woestijn neergezet als gokstad. De woestijn eromheen  is ook een van de heetste en droogste gebieden op de wereld. Veel films zijn daar opgenomen waarvan hier en daar nog overblijfselen te zien zijn. Op de wegen zie je soms Tumbleweeds, die bolvormige uitgedroogde planten die over de weg waaien.

Voordat we naar het hotel gingen, bezochten we eerst nog een gezellige winkelstraat waar we aten en dronken. Er hingen geweldig leuke uithangborden. Een daarvan is een cowboy die zijn armen bewoog en elke keer “Howdie” zei. Een man die elke dag onderweg naar zijn werk onder de cowboy door liep kreeg daar op gegeven moment een tic van. Hij verkrampte al als hij in de buurt kwam.
“Nee he”, dacht hij dan maar dan zei de cowboy weer “Howdie”. Helemaal gefrustreerd nam hij op een dag een vuurwapen mee en schoot de cowboy vol met gaten en stopte niet voordat de cowboy ophield met bewegen en met het zeggen van Howdie. De cowboy staat er nog, vol gaten en hij zegt niets meer.

In die drukke winkelstraat zag je van alles, mooie uithangborden, voorstellingen, levende standbeelden maar ook veel bedelaars. In dit “welvarende land voor de happy few” heb ik meer bedelaars gezien dan in de derdewereld landen waar we geweest zijn. Ze zijn werkelijk heel creatief. Dit meisje zat met een bordje waarop stond geschreven “Too proud to be a prostitute”.

Vervolgens stapten we in de bus om naar ons hotel te gaan, “Circus Circus”. Als je binnenkomt, zie je de gokmachines en –tafels tot zover het oog reikt, het is oogverblindend.
Nadat we de koffers op onze kamer ( 14704) hadden gezet gingen we terug naar de lobby en bestelden met een groepje van zeven een excursie naar de Hooverdam hetgeen een overweldigende ervaring zou worden.

Daarna hebben we nog wat gegokt op de 1 cent machines, maar ik zat te knikkebollen achter het apparaat, heb snel mijn 3 dollar winst vergokt en ging om kwart over negen al naar bed.
Om half zeven zou de wekker al weer gaan. Langs de gokmachines liepen we naar de lift en zagen daar het bedienend personeel rondlopen. In Las Vegas zijn er 2 werknemers op elke gast. Er zijn enorme parkeergarages voor alleen al het personeel.
In de films zie je altijd die heel mooie mannen en vrouwen rondlopen. Nou, als je hier dan kijkt, is dat een zware tegenvaller. Gelukkig liep ik er nog rond.:-)