Header image Cruise Oostelijke Middellandse Zee

HOME ::

Cruise Griekenland, Turkije en Italie

Cruise oostelijke Middellandse Zee 1
Deze reis voert ons langs een paar indrukwekkende stukjes geschiedenis in Griekenland, Turkije en Italië.

Na onze aankomst in Rome gingen we even in een gezellig restaurantje ontbijten met daarbij een echte Italiaanse cappuccino (die overigens in niets verschilt van een echte Nederlandse cappuccino). Vervolgens was het tijd om onze shuttlebus te gaan zoeken. We hadden eerst gepland om met de trein te gaan maar ik kwam dit op internet tegen en het is wat gemakkelijker omdat je nauwelijks met je koffer hoeft te lopen. De bus zou bij de fontein staan bij terminal 3 van het Leonardo da Vinci vliegveld.

Na enig zoeken en vragen hadden we dat gevonden en een uur later werden bij de shuttle naar de boot afgeleverd. Toen we gingen inchecken, bleken we vips te zijn want we mochten naar het priority vak wat ons 3 kwartier wachten scheelde. Na het inchecken liepen we naar buiten en daar lag ons huis voor de komende 10 dagen, de Norwegian Jade, een schip waarop we al eerder tijd hadden doorgebracht.

’s Avonds woonden we weer een leuke theater voorstelling bij en de volgende dag voeren we langs de rokende vulkaan Stromboli en door de straat van Messina met aan de ene kant de onderkant van de laars van Italië en aan de andere kan Sicilië. Toen we Sicilië achter ons lieten zagen we een besneeuwde en in wolken gehulde Etna. Het was fantastisch weer en we konden lekker zonnen bij het zwembad. Na weer een prachtige voorstelling in het Stardust theater en een nachtje slapen was het schip aangekomen in de haven van Katakolon, Griekenland.

Heerlijk zonnen naast een van de zwembaden

Onze route

Een rokende vulkaan in zee, de Stromboli

Bijna niet te zien, de besneeuwde Etna

Vanuit Katakolon gingen we met een bus naar Olympia. Olympia is een archeologische site en de bakermat van Olympische Spelen. De eerst Spelen werden gehouden in 776 BC. Zij werden daar gehouden ter ere van Zeus. Olympia bestond toen zelfs nog niet. De regel was: Geen oorlog of strijd.De Spelen werden aanvankelijk gehouden in Ellis in het heilige woud Altis, idyllisch gelegen in een prachtige vruchtbare vallei tussen de rivieren de Alpheus (of Alfios) en Kladheos (of Laleiko). In dit gebied werd later Olympia gebouwd. Het werd een gebied vol met altaren, standbeelden, tempels en schathuizen maar ook werkplaatsen. Olympia was geen echte stad. De enige echte bewoners waren priesters, koks, hout- en metaalbewerkers en gidsen om bezoekers rond te leiden. Het geheel kon blijven bestaan door giften van weldoeners en vereerders Voor officiële bezoekers was er een apart logement, het Leonidaion. De gewone bezoekers verbleven in de open lucht; het was immers zomer.

De belangrijkste tempel was de tempel van Zeus met daarin een standbeeld van Zeus dat gemaakt was van goud en ivoor. Dit beeld werd later door Constantijn de Grote ontmanteld en meegenomen naar Constantinopel. Daar werd het beeld weer samengesteld en tentoongesteld. Later bij een grote brand werd het beeld compleet verwoest. Voor de tempel stond een bronzen beeld van Zeus. Voor dat beeld staken de atleten de rechterhand op en zwoeren dat ze eerlijk zouden strijden. Er werden zelfs al drugstests gehouden in die tijd.

Hier stond ooit de tempel van Zeus

Een van de oudste tempels met Dorische zuilen. Hier werd geworsteld en gebokst

De Olympische vlam werd hier het gehele jaar brandende gehouden en van daaruit werd de toorts ontstoken waarmee een atleet een parcours in 2,5 minuut moest afleggen

De historici verhalen dat er ook Spelen waren speciaal voor vrouwen. Het was dan alleen vrouwen toegestaan het terrein te betreden, ook als gast.

De Griekse bouwstijl was de een van de eerst echte bouwstijlen, later gekopieerd door de Romeinen en andere volkeren. Kijkend naar de zuilen zijn er 3 stijlen, de Dorische (de oudste), de Ionische en de Korintische. In het park zag zijn ze alle vertegenwoordigd.

Ionische zuil met de kenmerkende krul

Dorische zuilen, het oudste type

Deze waterbekkens stonden oorspronkelijk op het dak. Er was een heel aquaductensysteem om het schaarse water aan te voeren. In de leeuwenkoppen zitten gaten waar het water uitliep.

In dergelijk goten werd het water overal heen gevoerd

Ereboog op weg naar het stadion

Hier werden de hardloopwedstrijden gehouden

En hier sta ik op het erepodium omdat ik me hardlopen gewonnen heb (ik was de enige deelnemer)

Ze heeft gewonnen

Centraal in deze partij is Zeus met naast hem Koning Oinomaos (de derde van links). Naast Zeus aan de andere kant Pelops met aan zijn linkerzijde Hippodameia.

In de Peloponesus heerste vroeger koning Oinomaos. Toen een vreemdeling, Pelops, in dit gebied aankwam, werd hij verliefd op Hippodameia, de enige dochter van de koning. Hij wilde met haar trouwen maar de koning wilde zijn dochter niet aan de eerste de beste vreemdeling afstaan. Uiteindelijk zegde hij toe dat het mogelijk was maar Pelops moest met hem een strijd aangaan in de strijdwagen. Als Pelops zou winnen, mocht hij trouwen maar verlies betekende het einde van zijn leven. Pelops stemde toe en de wedstrijd begon. Tijdens de wedstrijd vond de koning de dood door een ongeluk met de strijdwagen. Da wagen was door zijn dochter Hippodameia gesaboteerd. Pelops zegevierde aldus en trad in het huwelijk met Hippodameia. Pelops werd koning en onder zijn bewind zijn ook de eerste Spelen gehouden. In de beeldenpartij rechtsboven is ook de hele strijd uitgebeeld. Het paard van de strijdwagen is links nog te zien.

...........Hippodameia

In de tempel van Hera werd dit beeld van Hermes opgegraven. Hermes was de bode van de goden. Hij is hier afgebeeld met het kind Dyonysos op de arm die hij ter opvoeding naar de nimfen moet brengen.
Hij rust met de linkerarm op een boomstam. Er wordt aangenomen dat hij in de rechterhand een trosje druiven vasthoudt.

Het beeld wordt toegedicht aan de kunstenaar Praxiteles rond
340 BC.

Hermes

Dit beeld van een stier was te vinden in de tempel van heet Nymphaion in 160 AD door Herodes gebouwd. Stieren werden gebruikt om het drinkwater te testen. Akls de stier het niet dronk, kon je het beter ook niet drinken.

De stier uit het Nimphaion

Op weg naar de boot zagen we het vuilnis opgehoopt. Er is geen geld om het op te halen, zegt de overheid.

Het was een prachtige dag. Nu naar de boot en vanavond weer van een prachtige voorstelling genieten.

Morgen zijn we in Piraeus en wacht het Parthenon ons in Athene.

Opgehoopt vuilnis langs de weg